Glas-in-loodramen

Evenals de mozaïeken zijn de glas-in-loodramen tussen 1925 en 1927 ontworpen door Antoon Molkenboer (1872-1960). Hij deed dit in samenwerking met Cristiaan N.E. de Moor (1899-1981) en ze zijn gemaakt door de Haagse glazenier en tekenaar Louis F. Asperslagh (1893-1949), in wiens atelier in de Tollensstraat ook de zetting in lood plaatsvond.

Roosvenster

Het roosvenster in het front van de kerk is verdeeld in zes binnen- en zes buitenvlakken. In het hart een zeskant, waarin een kelk, de Heilige Hostie en zes edelstenen afgebeeld zijn. Hier omheen zijn weer zes vlakken met een edelsteen en druiven gegroepeerd en daar omheen komen zes vlakken met korenaren en delen van een felrode doornenkroon.
Molkenboer schrijft hierover: “Alle deugden zijn in twaalfkleurige vlakken om de H. Hostie geschaard en worden door de betekenisvolle druif, korenaar en doornenkroon omgeven.”
In 1983 werd voor het roosvenster een voorzetraam geplaatst om verdere aantasting van het glas-in-lood te voorkomen. In 1998 werd het roosvenster geheel gerestaureerd en van een roestvaststalen omranding plus nieuw voorzetraam voorzien.

Raampartijen boven kruiswegstaties

Fortitudo

Middenschip, zesde bovenraam Fortitudo

Elk rond raam boven de kruiswegstaties heeft hetzelfde bloemmotief als de drie hoge ramen daar weer boven, waarmee steeds een christelijke deugd wordt gesymboliseerd. In elke set bovenramen bevindt zich een stralende edelsteen en een groen kruis met rode stralen. Een stralende edelsteen is een symbool van het H. Sacrament, een groen kruis van de lijdensweg van Jezus, waardoor er voor de mensheid weer hoop kwam. De rode stralen zijn een symbool van de vlammende liefde en opoffering van Christus.
Hier schrijft Antoon Molkenboer over: “Gekweekt door devotie tot het Heilig Sacrament, voorgesteld als twaalf stralende edelstenen en omgeven met de bloemsymbolen.”
De symboliek van de gekozen christelijke deugd is bij elk raam gerelateerd aan de voorstelling op de desbetreffende kruiswegstatie. Zo toont statie I een standvastige Christus voor Pilatus terwijl de campanula standvastigheid symboliseert.

bloemensymboliek

Molkenboer gebruikte deels speciaal- deels normaalglas voor de glas-in-loodramen. Het Verkade-album van zijn dochters inspireerde hem bij de ontwerpen voor zijn bloemmotieven. Voor deze Verkade-albums tekende de befaamde bloemenschilder Jan Voerman (1857-1941) de afbeeldingen.

Glasatelier Oud Rijswijk heeft vanaf 1998, naast het roosvenster en de ronde glas-in-loodramen, ook alle langwerpige bovenramen gerestaureerd. Hierbij is alles in een nieuwe constructie gemonteerd en is er gelijk een voorzetraam geplaatst.

In de doopkapel bevindt zich nog een glas-in-loodraam. Het is in 1992 door amateur-glazenier Ton de Beer gerestaureerd.

Hoog tussen de hoofdapsis en de kerkruimte bevindt zich een lichtstraat die vanuit de kerk niet te zien is maar daglicht op het gedenkmozaïek laat vallen.