Op donderdagmiddag 29 maart waren de Vrienden van de Abt uitgenodigd bij de onthulling van het schilderij ‘De Kruisiging’ van Abraham Bloemaert in Museum Catharijneconvent in Utrecht. De Scheveningse H. Antonius Abtkerk is nog steeds de officiële eigenaar van dit grote altaarstuk maar kon het helaas in het huidige kerkgebouw (1927) niet meer goed plaatsen.
Het schilderij werd in eerste instantie in bruikleen gegeven aan het Bisschoppelijke Museum te Haarlem, dat uiteindelijk met nog een paar musea opging in het Catharijneconvent. Het schilderij was de laatste jaren in het depot terechtgekomen, mede omdat het in slechte staat verkeerde. Daar Bloemaert geleefd en gewerkt had in Utrecht, wilde men drie van zijn schilderijen permanent in een Utrechtzaal tentoonstellen. Het schilderij van de Abtkerk had echter eerst nog een grote restauratie nodig.
Actie onder parochianen
Nu heeft het Catharijneconvent de nodige Vrienden en sponsoren, doch na dit gehoord te hebben, wilden wij als Vrienden van de Abt hier ook graag aan meewerken. Wij hadden het volgende bedacht. We zetten in de kerk een actie op touw die de parochianen stimuleert iets te doneren, waarna wij het ingezamelde bedrag verdubbelen. Achter in de kerk hebben we een uitgebreide presentatie van het project gemaakt. De actie is zeer geslaagd en heeft uiteindelijk, met onze verdubbeling, 5.000 euro opgeleverd. Daardoor konden we een deel van de restauratiekosten op ons nemen.
Mede hierdoor kregen wij niet alleen een uitnodiging maar werden wij als afvaardiging van de H. Antonius Abtkerk ook enorm in het zonnetje gezet en mocht onze penningmeester Corinne Hoffmann het schilderij mee helpen onthullen. Er waren die middag, voor de onthulling en na de koffie met heerlijke hapjes, de nodige sprekers. De directeur, hoofd collectiebeheer Sieske Binnendijk en restaurator Caroline van der Elst. We hoorden weer een paar interessante feiten over ‘ons’ schilderij.
‘De Kruisiging’, met dat grote formaat, is in 1629 gemaakt. Het was de periode van de schuilkerken. De meeste schuilkerken hadden het niet zo breed waardoor dit een uitzonderlijk stuk is. Bovendien schijnt de schilder Pieter Paul Rubens zich ermee bemoeid te hebben. Hij is in 1629 ook twee keer in Utrecht geweest.
Boeiende uitleg over restauratie
Verder kregen we van Van der Elst een boeiende uitleg over de restauratie en over het gebruik van kleuren (het ene blauw is het andere niet waardoor de blauwe kleding van de Maria links grijs is verkleurd en de blauwe lucht niet).
Na de onthulling – en de verbazing over die mooie blauwe kleuren – stonden er in de voormalige refter van het Catharijneconvent hapjes en drankjes klaar en hadden we leuke en interessante gesprekken. Kortom, we hadden een geweldige middag en op de terugreis in de auto lieten we al die indrukken nog even de revue passeren.
Eef van der Mijle
Vrienden van de Abt